Aceasta este Arhiva Forumului Construim Romania.
Pentru continuarea discutiilor va asteptam pe Noul Forum Construim Romania

Punctajul Subiectului:
  • 0 Voturi - 0 medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Impotriva privatizarii CFR Marfa
#1
In cursul anul curent pe pagina portalului Construim Romania am realizat o Campanie impotriva privatizarii CFR Marfa

Domeniul transportului de marfa pe calea ferata este unul strategic, pentru ca prin transportul combustibililor si al materiilor prime de interes national, piata transportului feroviar controleaza / influenteaza decisiv pretul energiei si al combustibililor la pompa, iar prin acestea intreaga economie. Domeniul este implicit unul sensibil si unul in care pot aparea situatii in care interesul pur economic direct al transportatorului poate fi contrar interesului economic general. Tocmai din acest motiv, toate marile tari europene si-au pastrat proprietatea asupra operatorului national de transport de marfa si depun eforturi ca situatia sa nu se schimbe.

Campania a fost initiata pe fondul presiunilor din partea FMI ca aceasta privatizare sa se relizeze pana la 20 iunie, asa cum Romania si-a asumat prin recent incheiatul acord cu FMI.

Interesele si presiunile de a prelua CFR Marfa sunt uriase, pentru ca atat mari operatori din Europa Centrala, cat si cei locali mizeaza pe realizarea unui mare operator feroviar in Balcani, care sa fie la intersectia rutelor de transport intercontinental intre Europa si Asia in perspectiva urmatoarelor decenii.

CFR Marfa este o companie care in mod normal nu ar fi avut cum sa aiba pierderi, pentru ca atata vreme cat exista marfa de transportat, activitatea nu poate fi decat profitabila.

Si tocmai datorita acestei realitati, CFR Marfa a fost capusata inca din 2005 de numerosi operatori feroviari, dar mai ales de Grup Feroviar Roman, care a ajuns practic sa detina decizia in CFR Marfa mult inainte de actuala privatizare.

O lovitura colosala data CFR Marfa de Grup Feroviar Roman a fost oneroasa asa zisa afacere numita Rollign Stock. Aceasta a fost initial in 2007 o "asociere" intre CFR Marfa, Reiffeisen Bank si GFR, in care CFR Marfa a pus 6400 de vagoane si 100 de locomotive cat se poate de concrete, Reiffeisen a pus asa-zisa finantare, iar GFR a pus "servicii de reparatii ale vagoanelor si locomotivelor", in fapt servicii fictive, pentru ca mare parte dintre vagoane erau recent achizitionate, dar convenabil trecute in parcul rece (neutilizat) inainte de aceasta asociere. Iar trecerea in parcul rece s-a facut in urma pierderii suspecte de contracte de catre CFR Marfa in favoarea GFR, prin decizii ale Guvernului de atunci care au subminat CFR Marfa.

Un an mai tarziu, in 2008, Reiffeisen Bank a decis retragerea din afacere. Conform dreptului de preemptiune, Reiffeisen i-a oferit CFR Marfa dreoptul de-ai cumpara actiunile la Rolling Stock, insa CFR Marfa a refuzat "din lipsa de bani". Asa a Reiffeisen si-a vandut actiunile catre GFR, care a devenit astfel majoritar in Rolling Stock, adica proprietar peste cele 6400 de vagoane si 100 de locomotive ale CFR Marfa.

Desi asocierea initiala prevedea interdictia concurentei intre Rolling Stock si CFR Marfa (vagoanele urmau sa fie exclusiv inchiriate in afara Romaniei), odata ce GFR a devenit majoritar in CFR Marfa, nu a avut nici o problema sa concureze CFR Marfa in Romania cu vagoanele cedate practic gratuit de CFR Marfa cu un an in urma.

Capusa GFR a continuat sa saboteze CFR Marfa si s-a opus privatizarii acesteia pana in ultimul moment. La presiunea FMI insa, a intrat in acest joc al privatizarii, care a fost un dans bizar pana in ultimul act. Marii operatori europeni s-au retras din licitatie, intelegand faptul ca e totul doar un joc de scena, in vreme ce ultimii ramasi, Omnitrax si TFG au fost impiedicati la fiecare pas sa acceseze informatiile necesare pentru a putea licita.

Licitatia a fost "castigata" de un GFR cu o cifra de afaceri anuala de 220 de milioane de EUR si datorii de 120 de milioane de EUR, pentru un pret de 200 de milioane de EUR. Aceasta este o suma pe care, la acesti indicatori financiari, nu-i va finanta nici o institutie bancara serioasa, asa-zisa privatizare continuand de fapt intr-o continua tragere de timp, din care singurul castigator este GFR, care profita din plin de fiecare zi in care capuseza un CFR Marfa confuz si lipsit de directie.

In fapt actuala privatizare evolueaza spre un previzibil esec, insa unul atent ticluit in care nimeni nu va fi de vina, ci doar legea si termenele legale si prin urmare nici GFR nu va fi penalizat - pentru ca este exclus sa gaseasca pe undeva 200 de milioane de EUR - si nici Guvernul nu va fi raspunzator. Asadar se va ajunge la o situatie in care CFR Marfa ramane de stat, dar bine capusata de GFR, insa curatata intre timp de datoriile de peste 400 de milioane de EUR acumulate ticalos si premeditat in perioada 2008 - 2012. In fapt e vorba de un nou "Bancorex", pe care noi toti il platim spre bunastrarea GFR.


Mergi la:


Utilizatori care citesc acest subiect: 2 Vizitator(i)