Aceasta este Arhiva Forumului Construim Romania.
Pentru continuarea discutiilor va asteptam pe Noul Forum Construim Romania

Punctajul Subiectului:
  • 0 Voturi - 0 medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PROPUNERE: Compania de Autostrazi (CA)
#1
COMPANIA DE AUTOSTRAZI (CA)

Consider importanta crearea unei noi structuri speciale pentru autostrazi. Dupa modelul DNA, care este o structura noua, infiintata de la zero in 2002, apoi depopulata de dinozauri in 2005, cand au fost adusi aproape NUMAI tineri (generatia care atunci in 2005 avea 25-30 de ani si acum 35-40 de ani, generatia din care face parte si Kövesi). O alta structura infiintata la un moment dat a fost DIICOT, si acolo cu rezultate bunicele, in orice caz in comparatie cu procuratura obisnuita rezultatele sunt din alta lume. Alte structuri noi si care functioneaza sau functioneaza cat de cat sunt APIA sau Prima Casa (exista o institutie de stat care se ocupa de avizarea dosarelor Prima Casa, aceasta institutia a fost creata de la zero, cu fonduri europene).

Asadar: COMPANIA DE AUTOSTRAZI, separata de CNDNR (fara A), dar creata de la zero, cu un director tanar si oameni tineri, intrare numai pe baza de concurs (pe bune), fara racile de 50-60 de ani, al caror principal interes este angajarea rudelor mai tinere si incompetente...


O NOUĂ STRUCTURĂ SPECIALĂ PE AUTOSTRĂZI PENTRU CĂ:
- drumurile nationale si autostrazile au standarde complet diferite
- intretinerea autostrazilor trebuie facuta la un cu totul alt standard: de ex. curatarea permanenta a rigolelor, care acum NU SE FACE DELOC
- VITEZA: datorita circulatie cu viteza f. mare este necesara interventia imediata la balustrauile rupte / deformate pe autostrazi. La fel orice groapa in asfalt!
- TRANSPARENTA: fondurile alocate de MT se pot duce in mod mai clar spre DN sau autostrazi. Astfel presa de scandal nu mai vede un buget urias la CNADNR, din care s-au facut putini km de autostrada. Se va vedea mult mai clar ce bani s-au dus la autostrazi si ce bani la DN-uri
- in cele mai multe tari europene exista structuri specializate pentru autostrazi
- o implementara mai clara a Master-Planului, fara a amesteca lucrurile cu drumurile existente, invechite
- crearea de structuri regionale in functie de nr. de km de autostrazi; de ex. deocamdata nu este nevoie de o structura regionala in zona Moldovei, in schimb directia de drumuri Timisoara are in grija un numar tot mai mare de km de autostrada - desi resursele sunt impartite relativ asemanator.
- noile structuri regionale (cu parcuri logistice si de interventie rapida) se pot crea in zone importante pentru reteaua de autostrazi, puncte care nu au neaparat legatura cu capitalele de judet. Exemplu: Lugoj se afla mai bine situat decat Timisoara pentru a supraveghea A1 Sebes-Nadlac; Turda (in loc de Cluj) ar putea fi sediul Directiei de Autostrazi pentru A3 si A10, Sibiu (in loc de Brasov) pentru A1 Sebes-Curtea de Arges. Ar fi o oportunitate de angajare si de dezvoltare a unor scoli de drumari in aceste orase mai mici - o sansa buna pentru tinerii care nu doresc / nu pot sa mearga la o universitate / nu reusesc sa ia bacul. Meseria de drumar / maistru drumar este cautata in toata Europa. Exemplul este Germania, unde la fiecare directie de autostrazi (Autobahnmeisterei) functioneaza si o scoala de pregatire de 3 ani, absolventii buni ramânand apoi angajati in respectiva sectie, iar practica se poate face in interior, pe durata scolarizarii.
- va exista o mini-concurenta intre CA si CNDNR, posibil cu efecte pozitive
- aducand forte tinere proaspete (angajare insa doar prin concurs) se poata da un nou suflu constructiei de autostrazi, actualmente fondurile disponibile nefiind folosite nici pe departe, si asta mai ales din motive birocratice / de lentoare / de preocupari diferite (inclusiv coruptie).
- noua structura sa functioneze mult mai transparent, cu un departament informatic specializat, cu harti si informatii la zi, cu toate studiile publicate online, etc..

ATENTIE: trebuie sa poata sa existe si exceptii, dar f. limitate. Anumite drumuri de legatura, desi profil 1+1 sa mearga la CA, mai ales daca au fost construite special pentru autostrada (ex. drum legatura nod Izvin - DN6 sau nod Nadlac - DN7). Si invers, daca se face centura Bacau, 19km de autostrada, asta nu justifica crearea unei directii speciale la Bacau sau Iasi pentru autostrazi, putand sa ramana in administrarea CNDNR, inclusiv pe durata constructiei.

Aștept păreri.
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#2
O primă întrebare a apărut pe alt forum, și anume ce facem cu DX (drumurile express)? Părerea mea ref. la DX cred că este cunoscută: sunt total împotrivă. Actualmente nu există, așa că discuția oricum nu are rost.
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#3
Subscriu , legat de un nou CNADNR....dar cum spuneai , nou din temelii

Eu am militat de nenumărate ori pt desființarea integrala a acestei instituții parazit..e atat de incompetenta , controlată politic , ineficienta, perimata , încât n-ai ce sa salvezi....e ca un bolnav de cancer in stadiu terminal

Eu militez doar pt.o stuctura profesionista de maxim cateva sute angajați cu EXTERNALIZAREA întreținerii.....de ce nu construcția unei autostrazi sa presupună si întreținerea ei de catre constructor , cel putin pe perioada garanției ( 4 ani ).Astfel si constructorul va fii mai responsabil......

SUB NICI O FORMA nu are ce sa mai caute , in viitor , o structura cu 6000 de angajați.....o forma mult mai supla , din profesioniști , ar fii primul pas spre o îmbunătățire.....

in plus avem nevoie de schimbarea întregului sistem , începând de la reducerea nr.de avize , dar mai ales a termenelor legale de acordare.....precum si stipulari clare in lege, prin scurtarea drastică a termenelor de realizare a unei licitatii dupa finalizarea SF-ului, de anunțare a câștigătorilor , etc
#4
Pai si cu MasterPlanul ce facem? Mai putem modifica ceva ? sau trebuie sa cerem voie la tanti UE ?
Without logistics anything is nothing ! Develop infrastructure and logistic will follow
#5
Aceasta structura a demonstrat in nenumărate rânduri ca nu poate/nu vrea sa faca treaba...deci cu CNADNR , in forma actuala , MP e într-adevăr in pericol......au demonstrat ca sunt experți in pierdut bani europeni si in demolat autostrazi....atat
#6
(12-11-2015, 10:41 )adiarc a scris: Subscriu , legat de un nou CNADNR....dar cum spuneai , nou din temelii

Eu am militat de nenumărate ori pt desființarea integrala a acestei instituții parazit..e atat de incompetenta , controlată politic , ineficienta, perimata , încât n-ai ce sa salvezi....e ca un bolnav de cancer in stadiu terminal

Eu militez doar pt.o stuctura profesionista de maxim cateva sute angajați cu EXTERNALIZAREA întreținerii.....de ce nu construcția unei autostrazi sa presupună si întreținerea ei de catre constructor , cel putin pe perioada garanției ( 4 ani ).Astfel si constructorul va fii mai responsabil......

SUB NICI O FORMA nu are ce sa mai caute , in viitor , o structura cu 6000 de angajați.....o forma mult mai supla , din profesioniști , ar fii primul pas spre o îmbunătățire.....

in plus avem nevoie de schimbarea întregului sistem , începând de la reducerea nr.de avize , dar mai ales a termenelor legale de acordare.....precum si stipulari clare in lege, prin scurtarea drastică a termenelor de realizare a unei licitatii dupa finalizarea SF-ului, de anunțare a câștigătorilor , etc

Absolut de acord, cu o mica - mare diferenta: numarul de angajati nu trebuie redus, ci crescut. Cateva sute de INGINERI poate vrei sa spui, care sa coordoneze licitatiile pentru proiecte noi de autostrada sau reabilitarile majore de DN, sa stabileasca programe si prioritati, sa gaseasca solutii la probleme etc... Dar angajatii din CIC-uri, din directiile regionale etc.. nu pot fi 100 sau 200 in toata tara, daca vrem sa:
- schimbe a doua zi dupa cate un accident parapetii distrusi (pe autostrada in maxim 1-2 ore zi sau noapte)
- sa curete permanent rigolele
- sa astupe gropi
- sa urmareasca live 24/7 pe camerele video situatia, dar si sa intretina toata aparatura video si restul componentelor ITS (ca doar nu facem licitatie daca grindina distruge o camera video sau hotii fura 2 cabluri sau se arde placa video la un calculator...)
- sa curete si sa intretina WC-urile, sa intretina si sa curete parcarile
- preferabil cand ninge aceeasi oameni sa se ocupe si de deszapezire, macar la autostrazi sa nu mai stam sa facem anual licitatii cu firme private
- sa intretina si sa aprovizioneze parcurile de materiale si parcurile de utilaje
- sa cumpere utilaje noi, sa stabileasca necesarul
- sa angajeze oameni noi prin concurs (departament de resurse umane)
- sa comunica imediat presei orice probleme (departament PR).

In Germania fiecare Straßenmeisterei (sa zicem echivalent CIC, adica o baza de supraveghere, interventii, materiale si utilaje) are 20-60 de angajati, iar directiile regionale de drumuri 1000-5000. Din prima categorie sunt vreo 180 la autostrazi si 580 la drumuri federale, directii reginale sunt vreo 17. Separat, la centru, Ministerul Infrastructurii mai are 25.000 de angajati. Total putem estima ca se ocupa de autostrazi si drumuri federale:
40 x 760 = 30.400
2.000 x 17 = 34.000
10.000 la centru in minister
--------------------
75.000 oameni
De mentionat ca deszapezirea se face cu aceste resurse, nu e nevoie de contracte cu firme private (dar nu exista viscol gen Baragan sau daca este "blizzard" = "Schneesturm" totul se inchide, nimeni nu e atat de idiot, incat sa aibe pretentia sa fie drumurile circulabile pe viscol), pe de alta parte toate celelalte muncile sunt super mecanizate (au in dotare utilaje pe care Romania poate deocamdata nu si le permite decat in nr. mic si trebuie sa compensam prin mai multi muncitori).
Cum reteaua lor de autostrazi e de 12-15 ori mai mare, iar cea de B-uri (federale) de vreo 5 ori cat a noastra de DN, plus nr. locuitori cam de 4 ori mai mare, rezulta optim RO:
180 / 15 * 40 + 580 / 5 * 40 + (34.000 + 10.000) / 4 = 480 + 4640 + 11.000 = 16.000.

Concluzie:
Noua CA + CNDNR + angajatii din MT responsabili de drumuri trebuie sa fie in total ca. 15.000 - 16.000 de oameni.
De aici CA poate sa aibe ca. 2.500 pentru inceput, numarul lor crescand cam cu 40-60 pentru fiecare 100km noi de autostrada dati in functiune (depinde de dificultatea traseului, daca exista tuneluri mari, etc). Cu o doatare corespunzatoare de utilaje si cu acest numar de angajati, CA poate acoperi inclusiv deszapezirea pe timp de iarna (cu exceptia viscolului, unde orice deszapezire este absurda).
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#7
Nu contest datele expuse , dar eu nu mai am încredere , deloc ,in structurile statului....atunci , cand licitația e corect câștigată si nu dupa cel mai mic preț ,companiile private au demonstrat ca pot face mult mai multe , fata de cele de stat , cu mult mai putini oameni......la situația si mentalitatea românească , eu consider externalizarea , cea mai buna soluție........
#8
(15-11-2015, 20:27 )adiarc a scris: Nu contest datele expuse , dar eu nu mai am încredere , deloc ,in structurile statului....atunci , cand licitația e corect câștigată si nu dupa cel mai mic preț ,companiile private au demonstrat ca pot face mult mai multe , fata de cele de stat , cu mult mai putini oameni......la situația si mentalitatea românească , eu consider externalizarea , cea mai buna soluție........

adiarc, daca vrem sa ne despartim odata pentru totdeauna de stilul "lasa-ma sa te las" sau pompieristic sau cum vrei sa-i spui, atunci exista o singura solutie: SERIOZITATEA. Recunoaste ca aprecierea pe care ai facut-o cand ai spus ca vrei sa reduci personalul CNADNR ai facut-o in mod pompieristic, fara nici o analiza serioasa a necesarului, fara sa cunosti in detaliu modul in care se face sau nu se face treaba acolo.

Faptul ca te-ai saturat de un lucru, nu justifica sa iei o bata si dai cu ea in balta.

Nici pe departe eu nu sustin ca detin cheia sau varianta corecta. Poate ca si eu gresesc si nu am toate datele. Am incercat doar sa schitez o minima analiza, ca sa vedem pe unde ne aflam in raport cu altii.

----------------------------------

In legatura cu privatizarea pe scara cat mai larga a serviciilor de constructie / intretinere autostrazi: putem vedea efectul in Franta si Italia: autostrazi principale la un nivel asemanator cu Germania, dar la un preeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet. In Franta si Italia, taxa de autostrada, care se plateste la kilometru este INCA O DATA CAT MOTORINA / BENZINA. E ca si cum maine s-ar desfiinta rovinieta si s-ar dubla pretul carburantilor. In Germania o taxa suplimentara pe km parcurs este numai de la 12 tone in sus, in Austria de la 3,5 to in sus. In Germania va exista de la 01.01.2016 probabil o vigneta, la fel ca in Austria, dar NU depinde de nr. de km, iar pe an costa cat in Franta sau Italia un drum de la Paris la Roma.

Plus la noi circul cu deszapezirea, cu firmele private ale caror costuri evident sar in aer, daca trebuie sa stea 100 de zile in stand-by si alte 265 aiurea, dar sa lucreze numai 20 de zile pe an. Abordarea actuala este aberanta.

Deci cum preferi:
- Germania / Austria / Ungaria = ieftin si bun
- Italia / Franta = scump si acceptabil
- Romania = ieftin si mediocru


--------------------------

Concret exista 2 variante pentru intretinere:

1. FIRME private, contracte pe 15 ani, cu contracte flexibile si preturi unitare stabilite pentru multe lucrari care sa se face LA CERERE sau la nevoie.
2. Compania de Autostrazi = totul se face de catre stat, inclusiv utilaje si oameni, dar organizare transparenta, noua si bazata pe performanta

In ambele situatii CINE CURATA RIGOLELE VARA, DESZAPEZESTE IARNA. Este f. important pentru eficientizare, ca aceeasi firma / companie de stat sa se ocupe de toata intretinerea. Altfel apar momente moarte, care arunca in aer costurile, pentru ca unele cheltuieli merg inainte si in perioadele moarte. Plus o problema sociala: salariatii angajati pe perioada scurta, apoi dati afara (cu toate consecintele, inclusiv o slaba pregatire si un chef de munca redus).


NB: Tin sa precizez ca sunt adeptul privatizarii in general, statul nu are ce cauta in economie. (precizare la precizare pentru toti desteptii care imediat se iau de mine, gen Cadâr de pe SSC: ma refer ca statul nu are ce cauta CA JUCATOR in economie. EVIDENT ca statul este cel care educa viitorii salariati, statul controleaza prin ANAF, politie, primarii, etc., incaseaza taxe si impozite, stimuleaza unele domenii - deci atentie, nu ma refer ca firmele sa fie lasate sa faca ce vor in economie, sa fure, sa faca evaziune si statul sa nu intervina. Rolul statului este clar de arbitru care pedepseste excesele, astfel ca jocul sa fie corect.)
DAR: exista si zone in care privatizarea nu se poate face / este contraproductiva. Acolo unde activitatea nu este profitabila sau unde, pentru a deveni profitabila, trebuie crescute unele taxe. Ceea ce face CNADNR nu are cum sa fie profitabil. Tara in ansamblu profita pe alte cai din existenta unor drumuri bune. DE ACEEA CNADNR sau CA sau CNDNR nu este bine sa fie private. Interesul privatului de a face profit CONTRAVINE aici interesului nostru colectiv, de a avea o intretinere de calitate si IN SIGURANTA. In plus, daca totusi intretinerea este preluata de firme private, SI ACESTEA TREBUIE CONTROLATE. De catre cine? Deci tot trebuie un organism de stat. IAR ORICE CONTACT STAT-PRIVAT este un potential generator de coruptie.
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -


Mergi la:


Utilizatori care citesc acest subiect: 1 Vizitator(i)