Aceasta este Arhiva Forumului Construim Romania.
Pentru continuarea discutiilor va asteptam pe Noul Forum Construim Romania

Punctajul Subiectului:
  • 0 Voturi - 0 medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Locomotivele cu aburi seria 151.000
#1
Locomotivele cu aburi seria 151.000


   

Cea mai puternică locomotivă europeană a acelor timpuri era de construcţie românească, de concepţie proprie


Construcţia acestei maşini este originală şi a condus la realizarea celei mai puternice locomotive cu abur din Europa aflată în serviciu la acea perioadă.
Locomotiva are 5 osii cuplare, o osie alergătoare şi una purtătoare.

Constructorii ei au căutat să folosească cât mai multe subansamble de locomotivă seria 142.000, cazanul cu abur fiind chiar identic. La concepţia ei au lucrat inginerii Otto Schilling, Macarie Smorjevschi şi Radu Lazaride.
Construcţia prototipului s-a realizat în 1939. Dând rezultate mai mult decât satisfăcătoare locomotiva a fost acceptată de CFR şi înmatriculată cu seria 151.001.

A fost prezentată în aprilie 1940 la Târgul Internaţional de la Milano unde a întrunit unanime aprecieri. Însuşi Victor Emanuel, regele Italiei şi împărat al Abisiniei la acea vreme, şi-a modificat itinerariul tradiţional prin expoziţie pentru a o vedea şi a cere relaţii la faţa locului.

   

Locomotiva 151.001 revine în întreprindere la sfârşitul lunii martie 1940 fiind necesară pregătirea sa pentru traseul Bucureşti-Milano-Bucureşti şi pentru expunerea la Târgul Internaţional

Locomotiva era destinată remorcării trenurilor grele de marfă pe liniile principale cu declivităţi importante, aşa cum sunt cele mai multe dintre liniile de munte de la noi, ca de exemplu cea care trece pe la Predeal.
Viteza maximă a maşinii era de 85 Km/h.

Din cauza războiului, fabricaţia acestui tip nu a fost continuată, preferându-se producţia seriei 150.000 din motive de tipizare şi pentru faptul că era deja o locomotivă răspândită în toată Europa Centrală.
Din seria 151.000 s-au construit în total 2 locomotive, destinele lor deosebindu-se fundamental.

Contradictoriu şi deprimant s-a dovedit cel al locomotivei 151.001. Dintr-o incontestabilă vedetă a Târgului Internaţional de la Milano din aprilie 1940 redevine o anonimă maşină cu abur la CFR.

Avariată foarte grav în cursul bombardamentelor americane asupra Bucureştilor, localizate predilect în zona Griviţei cu obiectiv Gara de Nord, a fost reparată în uzina constructoare, Malaxa. Imediat după armistiţiu, la sfârşitul anului 1945, împreună cu alte 174 locomotive din parcul CFR, este predată în cadrul despăgubirilor de război unui institut de specialitate din Harkov-URSS, pentru cercetări (colecţia ing. S. Lacrinţeanu). Nu este cunoscută situaţia sa prezentă.

O soartă mai bună pare să fi avut locomotiva 151.002 care după un îndelungat serviciu la CFR a fost retrasă, iar în prezent este păstrată la depoul Dej, în cadrul Muzeului Căilor Ferate

Schema osiilor locomotivei 151.000


   

Volumul producţiei şi catalogul tipului


   


   

Locomotiva 151.001 în parcul feroviar al întreprinderii

Datele caracteristice ale locomotivei tip 1-5-1 seria 151.000


Schema locomotivei

   

Diagrama forţei de tracţiune (1939)

   

Ecartament mm: 1435
Formula osiilor: 1E1
Diametrul cilindrului de înaltă presiune: 650 mm
Cursa pistonului: 720 mm
Numărul cilindrilor nr: 2
Diametrul roţilor alergătoare: 1034 mm
Diametrul roţilor cuplare: 1500 mm
Diametrul roţilor purtătoare: 1034 mm
Ampatament fix: 5025 mm
Ampatament total (fără tender): 11830 mm
Presiunea aburului : 15 atm
Suprafaţa grătarului: 4,72 m2
Suprafaţa de vaporizare: 262 m2
Suprafaţa de supraîncălzire: 98,5 m2
Greutatea aderentă: 90 t
Greutatea locomotivei în stare de serviciu:123 t
Sarcina maximă pe osie: 18 t
Forţa de tracţiune: 21994 Kgf
Puterea: 3000 CP
Viteza maximă: 85 Km/h
Raza minimă de curbură: 150 m

Sursa: monografia uzinelor Malaxa

   

Locomotiva CFR 151.002, tip 1E1-h2. Din această serie au fost construite doar două exemplare. Capabile să remorcheze în palier tonaje de 3100 tf, au fost cele mai puternice locomotive din parcul CFR. Locomotiva 151.002, alintată de ceferişti “Mariana”, a asigurat tracţiunea trenurilor grele de marfă pe raza de activitate a depoului Cluj până în anul 1971, când a fost retrasă din serviciu. În prezent, 151.002 face parte din patrimoniul Muzeului CFR şi este restaurată în depoul Dej.
Railway is my way!


Mergi la:


Utilizatori care citesc acest subiect: 1 Vizitator(i)