Aceasta este Arhiva Forumului Construim Romania.
Pentru continuarea discutiilor va asteptam pe Noul Forum Construim Romania

Punctajul Subiectului:
  • 0 Voturi - 0 medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Locomotivele cu aburi seria 142.000
#1
Locomotiva cu tender 142.000


   

Locomotivele 142.060 şi 142.061 fabricate în 1939, pregătite pentru expediere

Construcţia derivă din locomotiva 1D2, seria austriacă ÖBB 214, pentru care s-a achiziţionat licenţa de la firma Florisdorfer Lokomotivfabrik-Viena.

   

locomotiva 1D2, seria austriacă ÖBB 214

Prevăzută cu o căldare foarte puternică cu timbrul de 15 bari, suprafaţa grătarului 4,72 m2, suprafaţa de vaporizare 262 m2, a supraîncălzitorului 98,5 m2, mecanism de distribuţie cu supape Lenz, această locomotivă putea dezvolta viteza maximă de 140 Km/h. A fost limitată la 110 Km/h datorită stării liniilor.

Iniţial locomotivă specifică trenurilor de călători şi liniilor de şes, după 1945 a făcut dovada calităţilor sale pe linii de munte, la trenuri de călători şi marfă, putând fi considerată o locomotivă universală.

În anul 1939, după moartea lui Caprotti, urmaşul său a venit în ţară şi a montat la 10 locomotive mecanismul de distribuţie cu supape tip Caprotti. Rezultatele nefiind cele scontate, după câţiva ani s-a revenit la supapele Lenz.

După cel de al doilea război mondial s-au ivit greutăţi la întreţinerea în exploatare, din punct de vedere material şi tehnologic, a supapelor şi resoartelor respective. S-a decis astfel ca două locomotive să fie echipate cu sertare cilindrice sistem Trofimov, care au o construcţie simplă şi reduc rezistenţa la înaintare cu regulatorul închis.

Modificarea s-a aplicat la locomotiva 142.015. Cum, în scurt timp, o uzină din Sibiu a rezolvat problema supapelor şi resoartelor, locomotiva 142.015 a fost singura care s-a modificat şi a rămas aşa până la casare. Sertarele au fost confecţionate din aluminiu, devenind astfel unicul caz cunoscut la noi, de sertare din acest material.

Dotările speciale ale locomotivei care trebuiesc menţionate sunt următoarele:

• pompa de alimentare cu apă a căldării tip Malaxa-Knorr-Tolkien
• injectorul cu abur de emisie tip Friedmann
• supape de siguranţă Pop
• pompa de aer Duplex
• bisselul Kraus-Helmholtz
• frâna Knorr de mare putere
• instalaţia de arderea păcurii cu două pulverizatoare Cosmovici
• epuratorul de apă Schmidt-Wagner
• supapele de purjare Gestra

Căldarea are o greutate de 42 t. Longeronii sunt din tablă de 32 mm grosime. Osiile 2 şi 3 sunt fixe.

Mecanismul de distribuţie Heusinger are supape Lenz cu diametrul de 180/230 mm şi sistem special de egalizarea presiunilor. Pistoanele au tija lungă de 4000 mm şi sunt etanşate prin presetupe Huhn. Capul de cruce turnat, cu un singur liniar, este din oţel aliat cu vanadiu.

Biela motoare are 4250 mm lungime şi masa de 2000 kg, fiind din oţel aliat cu nichel. Bielele motoare utilizează cuzineţi sferici, astfel că se pot roti şi adapta diferitelor poziţii, rămânând totuşi aplicaţi în întregime pe întreaga lungime a butonului, micşorând uzurile şi reducând gripările.

Bielele cuplare au o construcţie specială, tot cu butoni sferici şi articulaţie cardanică. Butonii sunt din oţel crom-nichel, cementaţi. Măsurile de mai sus au fost necesare dată fiind forţa de 500 KN ce acţionează asupra pistonului.

Modificările prin care locomotiva românească 142.000 se deosebeşte de tipul austriac 214 pot fi sintetizate astfel:

- modificări de ordin tehnologic

• tablele şasiului au fost sudate longitudinal, din două bucăţi
• lagărele osiilor sunt unse prin presiune
• buza bandajului este unsă automat prin sistemul Friedmann

- modificări de echipamente
Unele aparate au fost menţionate mai înainte la dotări speciale. Le reamintim şi completăm:

• preîncălzitorul apei de alimentare tip Heinl a fost înlocuit cu tipul Knorr-Tolkien, fabricat de Malaxa
• căldarea este dotată cu două pulverizatoare de păcură tip Cosmovici amplasate lateral, de fiecare parte a uşii focarului
• regulatorul de abur este de tip Fritz Wagner

Tenderul a fost construit la Reşiţa şi are boghiuri cu cadre turnate din oţel şi rulmenţi SKF, fiind dotat cu echipament necesar utilizării păcurii. Rezervorul are 5,5 m3. Puterea locomotivei este de 2800 CP, iar cu împrumut de căldură se apropie de 3000 CP.

Mai prezentăm informaţia că locomotiva seria 142.000 a fost construită întâi de Malaxa apoi de U.D. Reşiţa.


Schema osiilor locomotivei 142.000


   

Volumul producţiei şi catalogul tipului

   

   

A doua locomotivă din această serie, 142.002, a fost fabricată tot în 1937

Datele caracteristice ale locomotivei tip 1-4-2 seria 142.000



Schema locomotivei

   


Diagrama forţei de tracţiune (1937)

   

Ecartament mm: 1435
Formula osiilor: 1D2
Diametrul cilindrului de înaltă presiune: 650 mm
Cursa pistonului: 720 mm
Numărul cilindrilor nr: 2
Diametrul roţilor alergătoare: 1034 mm
Diametrul roţilor cuplare: 1920 mm
Diametrul roţilor purtătoare: 1034 mm
Ampatament fix: 5705 mm
Ampatament total (fără tender): 12635 mm
Presiunea aburului : 15 atm
Suprafaţa grătarului: 4,72 m2
Suprafaţa de vaporizare: 262 m2
Suprafaţa de supraîncălzire: 98,5 m2
Greutatea aderentă: 72,8 t
Greutatea locomotivei în stare de serviciu:123,5 t
Sarcina maximă pe osie: 18 t
Forţa de tracţiune: 15700 Kgf
Puterea: 2800 CP
Viteza maximă: 140/110 Km/h*
Raza minimă de curbură: 180 m

*Viteză limitată de starea liniilor la 110 Km/h

Sursa: monografia uzinelor Malaxa


.jp   1939. Locomotiva 142.054, fabricată în acelaşi an, părăseşte întreprinderea cu destinaţia depoului Bucureşti-Călători.JP (Mărime: 281.9 KB / Descărcări: 440)
   
1939. Locomotiva 142.054, fabricată în acelaşi an, părăseşte întreprinderea cu destinaţia depoului Bucureşti-Călători
Railway is my way!


Mergi la:


Utilizatori care citesc acest subiect: 1 Vizitator(i)