Aceasta este Arhiva Forumului Construim Romania.
Pentru continuarea discutiilor va asteptam pe Noul Forum Construim Romania

Punctajul Subiectului:
  • 0 Voturi - 0 medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Locomotivele cu aburi seria 50.100
#1
Locomotiva cu tender 50.100


   
Pe culmile Carpaţilor (Valea Pravohei)

Locomotiva cu 5 osii cuplate şi viteză maximă de 60 km/h este destinată tracţiunii grele a trenurilor de marfă. Cu îmbunătăţirile aduse de fabricile din România, se va ridica la nivelul celor mai bune locomotive europene din acea vreme.

   
locomotiva tipizată germană G10

Construcţia seriei 50.100 este derivată din locomotiva tipizată germană G10 pentru care s-a achiziţionat licenţa de la firma August Borsig din Berlin-Tegel.

La documentaţia de licenţă s-au adus îmbunătăţiri substanţiale de modernizare solicitate de CFR sau considerate necesare de către proiectanţii de la Malaxa: ing. Otto Schiling, ing. Macarie Smorjevschi, ing. Radu Lazaride şi de la Reşiţa: ing. Hell şi ing. Stenka. Îmbunătăţirile au fost următoarele:
• supraîncălzitor Schmidt în ţevile de fum
• regulator cu supapă Fritz-Wagner cu clape de închidere automată
• dom de apă, separat de cel de abur
• sac de nămol opus domului de apă acţionat pneumatic din cabină
• epurator de apă Schmidt-Wagner
• nisipar acţionat pneumatic
• frână pneumatică Westinghouse
• injector cu abur tip Cosmovici pentru ardere mixtă cărbune şi păcură
• supapă de siguranţă tip Pop
• injector de apă cu abur de evacuare
• grătar mobil acţionat din marchiză
• tiranţi de oţel la bolta focarului

Locomotiva a fost prevăzută pentru viteza de 60 km/h, ridicată prin îmbunătăţiri la 70 km/h ceea ce a impus reechilibrarea roţilor, după care viteza a fost ridicată la 80 km/h.

Osiile sunt deplasabile transversal pentru a permite o circulaţie mai uşoară a locomotivei în curbe.
Primele maşini s-au facturat cu preţuri cuprinse între 8.009.767 lei şi 8.381.540 lei.

Schema osilor locomotivei 50.000
   

Volumul producţiei şi catalogul tipului

   

27) Locomotiva cu seria 50.340 a fost prima fabricată de Malaxa şi în acelaşi timp cea dintâi construită în spaţiul extracarpatic al României. Predarea către organele CFR s-a făcut într-un cadru solemn, în 20 dec. 1928, la unul din peroanele Gării de Nord, în prezenţa Familiei Regale.
28) În Arhivele de Stat, la fondul Malaxa în dosarul 14/17-1929, se găseşte copierul de facturi pentru locomotive întocmit între 20.06.1929 – 31.05.1933
29) Locomotivele au fost comandate de Marele Stat Major
30) C.J. Halliwell indică anul 1934. Ing. Henry Holban a fost martor la execuţia unei părţi din comandă în 1935 şi face precizarea că şi Administraţia CFR le consideră livrate în 1935


   
PRIMA LOCOMOTIVĂ FABRICATĂ ÎN BUCUREŞTI DE UZINELE MALAXA

Pusă în lucru la 20 septembrie 1928, terminată la 18 decembrie acelaşi an, a fost predată Căilor Ferate Române în ziua de 20 decembrie 1928 în prezenţa reginei Maria a României; reginei Marioara a Jugoslaviei; A.S. Regale Principele Nicolae; arhiducesei Ileana; Măriei-sale Mihai, Mare Voievod de Alba Iulia şi a unui mare număr de participanţi plini de entuziasm

Datele caracteristice ale locomotivei tip 0-5-0 seria 50.100

Schema locomotivei

   

Diagrama forţei de tracţiune (1928)

   

Ecartament mm: 1435
Formula osiilor: E
Diametrul cilindrului de înaltă presiune: 630 mm
Cursa pistonului: 660 mm
Numărul cilindrilor nr: 2
Diametrul roţilor alergătoare: -
Diametrul roţilor cuplare: 1400 mm
Ampatament fix:3000 mm
Ampatament total (fără tender): 6000 mm
Presiunea aburului : 12 atm
Suprafaţa grătarului: 2,63 m2
Suprafaţa de vaporizare: 144,4 m2
Suprafaţa de supraîncălzire: 50,2 m2
Greutatea aderentă: 74,3 t
Greutatea locomotivei în stare de serviciu:74,3 t
Sarcina maximă pe osie: 14,9 t
Forţa de tracţiune: 14200 Kgf
Puterea: 1100 CP
Viteza maximă: 60/80Km/h*
Raza minimă de curbură: 180 m

*80 Km/h după îmbunătăţirile aduse locomotivei în fabricile din România

Sursa: Monografia Uzinelor Malaxelor

   
Traseu de noapte. O splendidă imagine a razelor de lună făcându-şi loc printre norii grei
Railway is my way!


Mergi la:


Utilizatori care citesc acest subiect: 1 Vizitator(i)