Aceasta este Arhiva Forumului Construim Romania.
Pentru continuarea discutiilor va asteptam pe Noul Forum Construim Romania

Punctajul Subiectului:
  • 0 Voturi - 0 medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fonduri europene
#1
ZF: MT: Rata de absorbţie prin Programul Operaţional Sectorial de Transport a depăşit 20%
Autor: Ioan Dornescu

Citat:Rata de absorbţie a fondurilor europene nerambursabile din cadrul Programul Operaţional Sectorial "Transport", aferentă exerciţiului financiar 2007-2013, se plasează la 20,7%, diferenţa de bani putând fi atrasă până la finele anului 2015, a anunţat, luni, Ministerul Transporturilor.

În ultimele două luni şi jumătate au fost atrase 208 milioane euro, în condiţiile în care suma aferentă perioadei 2007-2012 se ridică la 295 milioane euro, se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

"Deblocarea proiectelor cu finanţare europeană şi creşterea absorbţiei constituie unul dintre obiectivele mele ca ministru al Transporturilor. Avem în lucru proiecte foarte mari care pot face diferenţa", a declarat, în comunicat, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu.

Termenul limită până la care se pot absorbi fondurile europene nerambursabile aferente Programul Operaţional Sectorial Transport 2007 - 2013 este 31 decembrie 2015.

Programul asigură finanţarea unor proiecte strategice pentru România în domeniile rutier, feroviar şi naval. Dintre cele 11 companii beneficiare, cele mai importante sunt CNADNR şi CFR SA.

Bugetul total al programului este de aproximativ 5,3 miliarde euro, din care 4,5 miliarde euro sunt bani europeni, iar diferenţa reprezintă fonduri de la bugetul de stat.

Se mai și încasează. Bravo.
Proiectele demarate pe vremea Boagiu incep sa ajunga la maturitate si să se încaseze. Ma refer la fostul coridor IV feroviar si rutier (actuala axa prioritara 22). Banii efectiv plătiți azi corespund în mare stadiului lucrărilor de acum 5-6 luni. Acum, că lucrările pe feroviar au intrat în plin, și deconturile pe POS-T vor lua avânt. Rata de contractare trebuie să fie undeva la 65%, inclusiv noile loturi contractate pe A1 Lugoj-Deva.
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#2
Adriana Ţicău, europarlamentar: România pe harta TEN-T

Citat:Plenul Parlamentului European, reunit la Strasbourg, a dezbătut pachetul legislativ ce cuprinde regulamentul privind orientările UE pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport (TEN-T) si regulamentul de instituire a mecanismului Conectarea Europei (CEF).

Prin intermediul mecanismului Conectarea Europei, se vor investi in perioada anilor 2014-2020 29 de miliarde de euro, din care 23 de miliarde de euro sunt alocați pentru modernizarea infrastructurii de transport, cinci pentru modernizarea infrastructurii energetice si un miliard in vederea sprijinirii investițiilor in rețelele de banda larga rapide si ultrarapide si in serviciile digitale paneuropene.

Mecanismul Conectarea Europei va fi gestionat centralizat, iar pentru sectorul Transporturilor 10 miliarde de euro vor fi rezervate în cadrul Fondului de coeziune, pentru statele membre de coeziune, printre care si Romania.


Citat:Adriana Ţicău, europarlamentar: “Ambele regulamente prevăd anexe si harți in care Romania este prezentă. Consider însă că regiuni importante ale României nu sunt incluse in rețeaua centrală. Salut faptul că au fost adoptate amendamentele prin care s-a reușit: includerea rutei Sebeș – Alba-Iulia – Turda – Cluj-Napoca – Dej – Suceava – Pașcani – Iași la rețeaua feroviara centrala de marfa si pasageri; realizarea de studii si lucrări pentru rețeaua feroviară de mare viteză pe ruta Budapesta - București – Constanța, includerea portului Galați in rețeaua centrală TEN-T si dezvoltarea de platforme multimodale pentru porturile Giurgiu si Galați, includerea in rețeaua rutiera centrală a conexiunii Ungheni – Iași -Targu-Mureș – Turda – Sebeș si a secțiunii Calafat – Craiova – București si includerea secțiunii Constanta – Tulcea – Galați – Brăila in rețeaua rutiera globala.

Citat:Ţicău a spus: “Solicit plenului sa sustina amendamentele 200 si 199 la regulamentul TEN-T si amendamentele de la 136 la 139 la regulamentul privind Mecanismul de conectare a Europei prin care am cerut includerea secțiunii Buzău – Brăila – Galați in rețeaua centrala rutiera si feroviară, adăugarea rutei “Via Carpathia” la lista coridoarelor de transport precum si includerea secțiunii Galați – Giurgiulești, inclusiv cu centura ocolitoare a municipiului Galați, in rețeaua rutiera centrala.”


Procentele urmatoare NU se refera la fondul de coeziune, ci la restul finantarii pe TEN-T:

Citat:In sectorul Transporturilor, cuantumul asistentei financiare din partea Uniunii nu depăseste urmatoarele procente:

- 50% din costurile eligibile, in ce priveste granturile pentru studii;

- 20% din costurile eligibile, in ce priveste granturile pentru lucrări pentru retelele de căi ferate si rutiere (rata finantării poate fi majorată pană la maxim 30 % pentru actiunile care au ca obiect eliminarea blocajelor si pană la maxim 40 % pentru actiunile care vizează tronsoanele transfrontaliere si actiunile care urmăresc sporirea gradului de interoperabilitate feroviară);

- 20% din costurile eligibile, pentru căile navigabile interioare (rata finantării poate fi majorată pană la maxim 40 % pentru actiunile care au ca obiect eliminarea blocajelor si pentru actiuni care vizează tronsoanele transfrontaliere);

- 20% din costurile eligibile, pentru transportul terestru, conexiuni cu platformele logistice multimodale si dezvoltarea acestora, inclusiv conexiunile cu porturi interioare si maritime si cu aeroporturi, precum si pentru dezvoltarea porturilor.
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#3
Romania in 7 ani de UE: Cat am dat si cat am luat din fondurile europene. Liderii si loserii banilor UE, pe ministere

Citat: de Claudiu Zamfir HotNews.ro
Duminică, 29 decembrie 2013, 16:51 Economie | EuROfonduri

Romania este beneficiar net de fonduri europene, cu un sold pozitiv de peste 11 miliarde de euro, in cei 7 ani de aparteneta la Uniunea Europeana, potrivit unor date provizorii de la Ministerul Finantelor Publice. Agricultura este sectorul care a adus tarii cei mai multi bani europeni din 2007 pana in prezent.

Potrivit situatiei din perioada 1 ianuarie 2007-30 noiembrie 2013, furnizate de Ministerul Finantelor, statul roman a contribuit la bugetul UE cu 9,2 miliarde de euro, insa de la Bruxelles au intrat in tara noastra circa 20,4 miliarde de euro, in principal sub forma de fonduri structurale si de coeziune, plati directe pentru agricultori, la care se adauga alocari mai reduse, cum ar fi banii pentru pregatirea aderarii la Spatiul Schengen (facilitatea Schengen).

Amintim ca Romania mai poate absorbi fondurile europene aferente perioadei de programare 2007-2013 pana la sfarsitul anului 2015.

----------------------------------- PNDR / 5 miliarde / 67%


Programul National pentru Dezvoltare in Mediul Rural (PNDR), gestionat de Autoritatea de Management de la Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, are cea mai buna rata de absorbtie, respectiv 67%, potrivit situatiei prezentate de MADR pe 23 decembrie 2013. Nominal, Romania a atras prin PNDR, in perioada 2007-2013, fonduri de 4,797 miliarde euro de la Comisia Europeana, din totalul de 8,12 miliarde de euro alocate tarii noastre de catre executivul comunitar. Acestor bani li se adauga avansurile de 561,5 milioane de euro platite deja de CE catre statul roman, la inceputul implementarii PNDR, insa in cazul unor eventuale dezangajari de fonduri UE, la finalul anului 2015 se retrag proportional sume din acest avans, de catre Bruxelles. Pana in prezent, insa, PNDR are dezangajari zero, conform datelor prezentate de Ministrul Agriculturii.

----------------------------------- FEGA (APIA) / 4,6 miliarde

O categorie de bani europeni oferiti Romaniei in agricultura sunt cei provenind din Fondul European de Garantare Agricola (FEGA), care insa sunt absorbiti mult mai usor de tara noastra, in conditiile in care cea mai mare parte din fonduri sunt plati directe acordate agricultorilor, ca sprijin, fara sa fie nevoie de proiecte europene articulate si aplicate conform unor proceduri si planuri stricte. In cadrul acestor scheme, agricultura romaneasca a primit de la Comisia Europeana nu mai putin de 4,6 miliarde de euro conform situatiei disponibile pana la 30 noiembrie 2013. Aici intra platile directe la hectar, masurile de piata, precum si programe de promovare a produselor agroalimentare romanesti. Toate acestea sunt gestionate de Agentia pentru Plati si Interventia in Agricultura (APIA) din subordinea Ministerului Agriculturii.

----------------------------------- Programele operationale / 5,1 miliarde / 26,5%

Separat de banii europeni de la Agricultura sunt fondurile structurale si de coeziune. Acestea sunt atrase de Romania prin 7 programe operationale, gestionate de diverse ministere, prin autoritati de management. Peste toate aceste ministere, insa, Ministerul Fondurilor Europene are rol coordonator in absorbtia banilor UE de pe cele 7 programe operationale.

In toate cele 7 programe oprationale, suma rambursată României de catre Comisia Europeana se ridică la 5,08 miliarde de euro, echivalentul a 26,47% din alocarea de 19,2 miliarde de euro pe perioada 2007-2013.

...Conform celei mai recente situatii privind fondurile structurale si de coeziune, defalcate pe programele operationale, pana la data de 20 decembrie 2013, absorbtia este urmatoarea:

Programul Operational Regional (POR) a obtinut o rata de absorbtie de 44,19%, ceea ce inseamna un total de 1,64 miliarde de euro. Programul este gestionat direct de Autoritatea de Management din subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, condus in prezent de Liviu Dragnea (PSD).
Programul Operational Sectorial Mediu (POS Mediu) a reusit o rata de absorbtie de 23,32%, ceea ce inseamna ca a atras efectiv circa 1 miliard de euro. POS Mediu este gestionat de AM din subordinea Ministerului Mediului, portofoliu condus in prezent de Rovana Plumb (PSD).
POS Transport a reusit o rata de absorbtie de 19,19%, aducand astfel in tara 876,2 milioane de euro. POS Transport este gestionat de AM de la Ministerul Transporturilor, condus in prezent de ministrul Ramona Manescu (PNL).
POS Cresterea Competitivitatii Economice a ajuns la o rata de 17,5%, ceea ce echivaleaza cu 447 milioane euro. POS CCE este gestionat de Autoritatea de Management de la Ministerul Economiei, condus in prezent de ministrul Andrei Gerea (PNL).
POS Dezvoltarea Resurselor Umane atinge o rata de absorbtie de 27,19, ceea ce inseamna 945,1 milioane euro. POSDRU este gestionat de AM de la MInisterul Muncii, portofoliu detinut de Mariana Campeanu (PNL).
Programul Operational Dezvoltarea Capacitatii Administrative inregistreaza o rata de absorbtie de 40,06%, ceea ce inseamna 83,3 milioane de euro. PODCA este gestionat in prezent de AM de la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, insa pana la Guvernul Ponta II aceasta autoritate de management a functionat in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor.
PO Asistenta Tehnica ajunge la un grad de absorbtie de 20,71%, adica 35,2 milioane euro. POAT este gestionat de Autoritatea de Management care functioneaza direct in subordinea Ministerului Fondurilor Europene, condus in prezent de ministrul Eugen Teodorovici (PSD).

Acestor bani li se adauga avansuri in valoare de circa 2 miliarde de euro, acordate de Comisia Europeana, insa din aceasta suma se vor retrage banii in cantitati proportionale cu banii ramasi nefolositi de Romania din fondurile structurale si de coeziune.

In plus, pe intreaga perioada 2007-2013, absorbtia de fonduri structurale si de coeziune pentru Romania este afectata de corectii financiare estimate la 1 miliard de euro de catre ministrul Teodorovici.

Romania nu va achita sau returna Comisiei Europene miliardul de euro din corectiile financiare, ci sumele vor fi retinute etapizat din valoarea declaratiilor de cheltuieli pe care tara le transmite la Bruxelles, a explicat Ministerul Fondurilor Europene.

Corectiile intarzie insa absorbtia si maresc astfel riscul de dezangajare definitiva a banilor europeni la finalul anului 2015.

De asemenea, corectiile pun presiune asupra tintei de deficit bugetar, in conditiile in care banii aferenti acestora se constituie in investitii de la bugetul de stat, nemaifiind decontate de Comisia Europeana.
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#4
ZF, 07.07.2014: Un record insuficient: 1,7 miliarde de euro atraşi de la UE în primele şase luni

Citat: România a atras 1,7 miliarde de euro de la UE ca rambursări în primele şase luni ale lui 2014, cea mai mare sumă pe care a reuşit să o absoarbă în economie în primele şase luni ale unui an de când a aderat la UE. Este o sumă de 2,4 ori mai mare decât cea atrasă în aceeaşi perioadă a anului trecut (700 mil. euro).

Cu acest re­zultat, rata de absorbţie a de­păşit 35% din to­talul sumelor alo­cate în exer­ciţiul fi­nanciar 2007-2013 (6,8 mld. euro atrase dintr-o alo­care totală pe fonduri structu­rale de 19,2 mld. euro), dar abia un astfel de rezultat bun pune în lumină o rea­litate com­plicată: ca să atragă 80% din totalul fondurilor alocate în exerciţiul financiar 2007-2013 aşa cum şi-au propus, instituţiile implicate în absorbţie ar trebui să mai atragă de la UE ca sume rambursate, până la sfârşitul lui 2015, 8,5 miliarde de euro, adică 530 de milioane de euro ca medie lunară, faţă de 283 de milioane de euro cât a însemnat media lunară a absorbţiei în primele şase luni ale anului.


Calculele ZF nu sunt rele, dar nici bune. Aici discutam de RAMBURSARI. Ca sa primim rambursari de inca minim 8,5 miliarde de EURO avem la dispozitie nu doar 18 luni, ci aproximativ 30 de luni. De ce?

Pentru a putea beneficia de banii pe 2007-2013, PROIECTELE TREBUIE SA FIE GATA LA 31.12.2015. Dar factura pentru lucrarile din decembrie 2015 se va aviza cel tarziu in februarie 2016, se va plati cel tarziu in mai 2016, se va cere rambursarea cel tarziu in iunie 2016, iar rambursarile dureaza pana la 6 luni, deci decembrie 2016.

Asadar si in 2016 vor mai intra bani aferenti proiectelor pe 2007-2013. Refacand calculele rezulta 8,5 miliarde : 30 luni = 283 milioane pe luna. ADICA EXACT MEDIA DIN PRIMELE 6 LUNI 2014.

Important este deci sa se mentina acelasi ritm. Pe zona de transporturi se va cunoaste momentul de apatie generat de schimbarea politica (din mai 2012 pana in aprilie 2013 guvernul Ponta nu a miscat aproape nimic, licitatiile pornite fiind amânate datorita focusarii pe cai verzi pe pereti (ciorovăiala inutila cu presedintele, gasirea de bube in proiectele celeilalte guvernari, referendum, alegeri, schimbarea cadrelor cu oameni proprii, privatizarea cu dedicatie a CFR MARFA, etc...). Abia dupa disparitia lui Fenechiu si dupa ce Sova a inceput sa mai invete cu ce se mananca treaba, s-a reluat munca serioasa la CNADNR si MT. Ca atare, pe ultima suta, pe final de 2015 speram sa avem mai multe proiecte finalizate (toate pe CF si pe autostrazi, care azi au contracte semnate). Iar rambursarile masive vor avea loc evident abia in 2016.
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#5
Previous

[Imagine: 61GXnRq.png]
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -


Mergi la:


Utilizatori care citesc acest subiect: 1 Vizitator(i)