Aceasta este Arhiva Forumului Construim Romania.
Pentru continuarea discutiilor va asteptam pe Noul Forum Construim Romania

Punctajul Subiectului:
  • 0 Voturi - 0 medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Statistică
#1
Niste statistici referitoare la anul 2009:

[Imagine: arfk.jpg]

[Imagine: f20z.jpg]
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#2
ZF, 21.10.2013: PIB-ul a crescut de patru ori în 15 ani: A accelerat, apoi a frânat, iar revenirea este lentă

[Imagine: 8xf4.jpg]

Citat: Produsul Intern Brut al României era de 37 mld. euro în 1998, iar în 15 ani indicatorul a crescut de aproape patru ori, la 140 mld. euro. Economia a fost pe o pantă ascendentă din 1999 timp de nouă ani consecutiv, oprindu-se brusc în 2009, odată cu propagarea mondială a crizei financiare.

După un declin de 6,6% în 2009 şi o scădere de 1,1% în 2010, economia a revenit pe creştere. Însă, PIB-ul real nu a reuşit să revină la nivelul anterior crizei, în ciuda împrumutului uriaş de aproape 20 mld. euro contractat de la finanţatorii externi.

Evoluţia structurii economiei româneşti din ultimii ani indică o economie emergentă ce a trecut printr-o fază de supraîncălzire şi acum se reface, cu un sector al serviciilor încă sub media UE, dar şi o schimbare a structurii dinspre ramurile cu valoare adăugată mică, precum agricultura, spre ramuri cu valoare adăugată mare.

E un fel de a spune ca a revenit la valoarea din 2008. E valabil numai daca ignoram inflatia. Daca priviti la grafic, in 2010 comparativ cu 2009 PIB nominal a crescut de la 118,2 la 124,4, dar in statistica vorbim de o scadere de 1,1 % a PIB. Pentru ca a fost scazuta inflatia.

Daca facem socoteala ca la carte si scadem inflatia pentru perioada 2008-2013, rezulta ca in 2013 vom fi inca la 96,9% din PIB pe 2008, deci avem o scadere de 3,1% in cei 5 ani (2009-2013).

Nici pe 2014 nu vom ajunge pe real la valoarea din 2008, decat în caz de crestere mai mare de 3,2%. Prognozele pe 2014 arata insa crestere sub 3%.
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#3
Omiti un factor deosebit de relevant, si anume faptul ca in 2008 cursul de schimb era de aproximativ 3,5 RON pt 1 EUR, iar in 2013 este undeva la 4,5 RON pt un EUR. Daca facem calculul ajungem sa avem un PIB in RON mai mare in 2013 decat in 2008 cu aproape 30% nesocotind inflatia, ceea ce este destul de relevant, pentru ca atat salariul minim cat si cel mediu au crescut seminifcativ in aceasta perioada. Nu stiu cat e inflatia cumulata pe toti acesti an, dar nu ma astept sa fie mai mult de 15-20%. Un PIB in EUR are intr-adevar valoare statistica mai insemnata, dar cel in RON reprezinta mai adecvat o imagine a evolutiei economice si a nivelului de trai in Romania.
#4
Inflatie sept. 2008 - sept. 2013: 25,55 %, conform INSSE.

Curs 30.09.2008: 3,70
Curs 30.09.2013: 4,46
Evolutie: +20,5 %

Cursul de schimb a evoluat asadar inferior inflatiei. Preturile au crescut mai mult decat rezulta strict din cursul de schimb.

Adica e invers decat spui tu, care ai calculat grosso modo 30% cresterea cursului si numai 15-20% inflatia. Motivul este ca nu poti aduna inflatiile fiecarui an, (6% pe 2009 + 6% pe 2010 + 4% pe 2011 + 4% pe 2012 + 3% pe 2013 da numai ca. 23%), ci trebuie sa le inmultesti, adica: 100*1,06*1,06*1,04*1,04*1,03=125,17. Adica 25,17%. Asta chiar si pentru un calcul aproximativ. INNSE ne da rezultatul exact.
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#5
Calculele noastre sunt aproximative, eu de exemplu luasem un curs de 3,5 lei pentru un euro din august 2008. Pentru a fi cat de cat relevant calculul ne-ar trebui cursul de schimb mediu anual atat pentru 2008 cat si pentru 2013. Tot grosso modo, la sfarsit de 2013 PIB-ul va fi cam la acelasi nivel cu anul 2008. Preturile au crescut intr-adevar, dar au crescut si salariile.
#6
ZF, 13.11.2013: Producţia industrială din România a înregistrat a doua mare creştere din UE în septembrie

Citat:Producţia industrială a crescut cu 1,1% în zona euro faţă de septembrie 2012 şi cu 1,2% la nivelul UE.

Cele mai puternice creşteri au fost înregistrate în Iralnda (11,7%), România (8,9%), Slovacia (7,5%) şi Polonia (5,6%). Cele mai mari scăderi au avut loc în Luxemburg (4%), Croaţia (3,9%) şi Italia (3%).

Comparativ cu luna august, 13 ţări membre au anunţat creşteri ale producţiei industriale, iar 12 scăderi, în timp ce Belgia, Cipru şi Austria nu au transmis date către Eurostat.

Cel mai puternic avans lunar a fost raportat de Irlanda (2,9%), urmată de România (2,4%), Ungaria (1,8%) şi Polonia (1,4%). Cele mai ample scăderi au fost înregistrate de Portugalia (11,2%), Luxemburg (4,1%), Croaţia (3,3%) şi Cehia (2,8%).

În zona euro, producţia industrială a scăzut în septembrie, faţă de august, cu 0,5%, în timp ce la nivelul UE a coborât cu 0,2%.
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#7
ZF, Adrian Dumitrache, 12.11.2013 Piaţa românească de software a crescut anul trecut cu 5,7%, la 572,3 milioane euro

Citat:Piaţa românească de software a crescut anul trecut cu 5,7%, la 572,3 milioane de euro, potrivit unui studiu realizat de Asociaţia Naţională a Industriei de Software şi Servicii (ANIS) şi IDC România.

Din totalul pieţei, sectorul de dezvoltare de aplicaţii software la comandă a urcat cu 4,5%, la 292,9 milioane euro, din care exportul reprezintă 83,1%.

Partea licenţe software a atins 190,3 milioane euro, în urcare cu 7% faţă de 2011, iar cea de cercetare-dezvoltare în domeniu a totalizat 88,99 milioane euro, de la 83,2 milioane euro în 2011.

Piaţă IT, care include şi partea hardware, s-a ridicat la 2,27 miliarde de euro (2,92 miliarde de dolari), nivel similar anului 2011, potrivit IDC.

Conform studiului, rata de creştere medie anuală a pieţei IT prognozată pentru următorii cinci ani este de 2,4%, în timp ce piaţa aplicaţiilor software va înregistra, în condiţiile actuale ale mediului de afaceri, un avans mediu anual de 3,3% (...)

(...)

Potrivit reprezentantului ANIS, în industria românească de software activează aproximativ 60.000 de persoane, din care 80% sunt specialişti IT.

(...)
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#8
ZF 15 ani. Salariile au crescut de 15 ori, dar tot suntem codaşii Europei

[Imagine: wu1c.png]

Asadar exprimat in EURO salariul a crescut nominal de 4,6 ori. Daca scadem inflatia EURO, care a fost de ca. 1,5% pe an in medie, rezulta 25% inflatie in EURO in 15 ani, deci cresterea REALA a salariului in România intre 1998 si 2013 este de 3,5 ori.

Cresterea este aproape proportionala cu cresterea PIB/locuitor, ceea ce este si normal. Nici o tara din lume cu PIB/loc. mic nu are un nivel de trai ridicat.

Pe de alta parte cresterea PIB a avut o evolutie invers proportionala cu prezenta statului in economie: practic, pe masura ce România s-a privatizat, au crescut cifrele de afaceri ale firmelor, adica a crescut PIB, adica a crescut salariul si nivelul de trai.

Personal nu inteleg cum pot sa mai existe azi - la 24 de ani de la Revolutie, afaceri in mâna statului si cum pot sa mai existe oameni care sa se opuna privatizarii. Toata lumea stie ca la stat este un jaf permanent, ca firmele de stat produc pierderi fara limita, dar in continuare exista oameni care cred ca asa e bine bash , ca acele lucruri care sunt ale statului sunt in vreun fel si ale lor - o iluzie, o aberatie.


Argumentul cel mai stupid este ca si firmele private fura sau fac evaziune fiscala. Acest argument este stupid din 2 motive:
1. Da, firmele private fura, dar nu din interiorul lor. Coruptia de la stat este compusa 90% din coruptia interna, de tip capusare, contracte paguboase, angajari pe pile, furt efectiv din intreprindere. Prin privatizare acesti 90% coruptie sunt mult redusi, ramânand doar cazuri izolate de furturi, dar acestea nu sunt tolerate de patron sau actionari, daca sunt descoperite.
2. Da, firmele private ar dori sa nu plateasca nici un impozit la stat. Corect. Dar totusi mai platesc. Pe cand cele de stat CHIAR CA NU PLATESC, au datorii enorme si mai si primesc bani de la stat (subventii). In plus, impozitele sunt nenaturale, sunt un bir. Nimeni nu plateste biruri de buna voie. Cine crede ca in tarile din vest firmele private sunt corecte de buna voie se inseala amarnic si e naiv. Prin privatizare nu se obtin automat si venituri la stat. Statul are rolul de a OBLIGA firmele private sa plateasca taxe si impozite. Prin mijloacele specifice, care merg pana la inchiderea firmelor. Tot statul are rolul de a obliga privatii sa respecte norme de siguranta (de ex. pe calea ferata) sau norme de mediu.

Cine-si imagineaza ca sistemul capitalist inseamna bunastare fara efort si disciplina e naiv. Capitalism inseamna MUNCA si CONTROL.


Lucrurile sunt extrem de simple: vrem bunastare? Da? Atunci nici o activitate economica nu are ce cauta la stat. Dar este suficient sa privatizam tot? Nu, evident ca nu. Trebuie un control sever, permanent si nepartinitor din partea ANAF ai a tuturor factorilor implicati in strangerea banilor pentru stat si in reglementarea activitatilor.
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#9
Parcul auto din România, 5,71 milioane de maşini

Citat:Parcul auto naţional din România a ajuns, la finele anului 2012, la 5,71 milioane de unităţi, în creştere cu 26,8%, comparativ cu 2007, peste jumătate dintre autovehicule fiind maşini mai vechi de 10 ani, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) citate de Agerpres.

Situaţia oficială a parcului auto naţional a devenit publică şi oficială pe site-ul DRPCIV în urmă cu şase ani, iar statistică din 2007 arată că, la nivel naţional, românii deţineau peste 4,5 milioane de autovehicule, din care 2,03 milioane de unităţi aveau o vechime de peste 10 ani.

(...)

Din aminitirile mele, in 1989 erau inmatriculate 1,3 milioane de masini, cele mai multe Dacia 1300-1400.

Oricum, chiar si cu 5,7 milioane de masini la 19 milioane de locuitori, ramânem codasii UE. In Germania, la 80 de milioane de locuitori sunt 80 de milioane de vehicule, in Italia la peste 40 de milioane de locuitori sunt ca. 30-35 de milioane de vehicule (sumele sunt grosolane, din minte, si valabile acum 3-4 ani).
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#10
Da, intr-adevar parcul auto a crescut de 4.5 ori in 24 de ani. Cea mai interesanta este cresterea cu 25% a parcului auto in PERIOADA DE CRIZA 2008 - 2013! Asta de luat aminte pentru cei care nu inteleg previziunile de trafic pe urmatorii 10 ani si care au impresia ca drumurile noastre vor ramane la acelasi nivel de trafic ca acum. De fapt cresterea 2013 - 2023 va fi de cel putin 50%, dar cel mai probabil pana in 2023 parcul auto se va dubla.

Un alt parametru care e mai greu de regasit in statistici este gradul de utilizare a parcului. Pentru ca acum nu doar ca avem 5.7 milioane autovehicule fata de 1.3 milioane in 1989, dar si gradul mediu de utilizare al autovehiculelor este de cateva ori mai mare. Si va continua sa creasca.

Undeva la nivelul lui 2025 valorile de trafic pe toate drumurile din tara vor fi de cel putin 2.5 ori mai mari ca astazi. Si daca mai pierdem vremea si nu construim autostrazile necesare pentru ACEL TRAFIC, vom avea blocaje generalizate pe toate rutele!

Si apropo de parcul auto din Romania, imi aduc aminte ca in anii '90 parcul auto a avut cateva "repere" pe care soferii romanii le considerau masina "ideala". Dupa "Dacia cu bord de CN" mostenire din anii' 80, scurt timp a fost Dacia 1325, dupa care a intrat in forta Opel Frontera. Dupa care in 1996 parca titlul a fost luat de Cielo - o masina proasta si scumpa, pe care coreenii o vindeau in Romania la pret dublu fata de Europa de Vest Smile. Din 1998 a inceput epoca Espero. Dupa care din 1999 a fost introdus leasingul auto si in Romania si in sfarsit au avut si romanii acces la masinile occidentale noi, care pana atunci erau inaccesibile pentru cei mai multi.


Mergi la:


Utilizatori care citesc acest subiect: 1 Vizitator(i)