Aceasta este Arhiva Forumului Construim Romania.
Pentru continuarea discutiilor va asteptam pe Noul Forum Construim Romania

Punctajul Subiectului:
  • 0 Voturi - 0 medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sensuri giratorii
#1
Anything about roundabout.

Let's start:





Concluzii:
1. Sensul giratoriu este o solutie mai buna decat o intersectie cruce, pentru ca la un moment dat in intersectie se pot afla mai mult de 1 masina.
2. Politistul care dirijeaza o intersectie NU ESTE CAPABIL sa creasca capacitate acesteia, ba chiar o scade dramatic (285 / 15 minute in loc de 385 / 15 minute fara politist) - DAR IN ROMANIA CAPACITATEA DE INTELIGENTA A CELOR CARE CONDUC POLITIA ESTE PREA MICA PENTRU A INTELEGE ASTA, DECI VOR TRIMITE IN CONTINUARE POLIȚIȘTI SĂ "DIRIJEZE" TRAFICUL. Halucinantă e si prostia unei bune parti a populatiei (sustinuta de ziariști), care, atunci cand e aglomeratie pe un drum, reclama prezenta politistilor, de parca un politist ar putea sa mai evapore din masini .... bash
3. Capacitatea totala a unui sens giratoriu simplu este de 4 x 460 = 1840 masini pe ora. Suma MZH pe cele doua drumuri din intersectie nu are voie sa depaseasca 1840 masini pe ora, iar pe zi, considerand orele 7-9 si 16-20 cu trafic maxim si orele 6-7, 9-16, 20-22 cu trafic 50%, avem in total 6+0,5*10=11 - de 11 ori traficul maxim orar, hai sa zicem ca mai e ceva si noaptea si sa luam de 12 ori. Deci capacitatea unui giratoriu simplu este de 12*1840 = 22.000 masini.

In Germania se merge pe solutia giratoriu pana la un MZA cumulat al drumurilor care intra in giratoriu de 30.000, la orele de varf putand rezulta timpi de asteptare daca intr-o zi se depasesc valorile medii.


Pentru a mari capacitatea unui sens-giratoriu se poate aplica varianta turbo, care merge pana la MZA cumulat 50.000, adica de ex. 2 drumuri cu MZA 20.000 (la limita capacitatii unui drum cu 1 banda pe sens):

[Imagine: 6ihg.png]

[Imagine: hdg8.png]



In Romania, Franta, Italia si Spania, si alte tari cu gandire superficiala, este larg raspandita ideea, ca un sens giratoriu cu mai multe benzi are o capacitate mai mare decat unul cu 1 banda. Din pacate de la un anumit numar de benzi in sus, capacitatea tinde chiar spre zero:

[Imagine: sensgiratoriucumulteben.jpg]

In realitate capacitatea creste NUMAI cu diametrul sensului, pentru ca atunci un numar mai mare de masini se pot afla concomitent in intersectie - dar si in acest caz exista limite.

In esenta probema unui sens giratoriu cu 2 benzi este ca are o capacitate crescuta cu doar 10-20% in comparatie cu unul cu 1 banda, dar drumurile cu 2 benzi care dau in acel sens pot aduce cu 100% mai mult trafic decat drumurile cu 1 banda. De ce nu au sensurile giratorii cu 2 benzi capacitate dubla fata de cele cu 1 banda? Pentru ca o singura masina aflata pe banda exterioara a sensului blocheaza accesul in sens a ambelor benzi ale celor care vor sa intre in sens. Fenomenul este mult mai evident in cazul unui camion. Iar un sir de camioane care face stanga va bloca TOATE celelalte intrari in sens, pana se termina sirul de camioane (camioanele vor folosi exclusiv banda exterioara a sensului) - ceea ce este la fel si la un sens giratoriu cu 1 banda. Insa nu numai camioanele vor folosi banda exterioara a sensului giratoriu, ci si orice sofer, care evita conflictele. Pentru ca folosirea benzii interioara implica trecere foarte din scurt pe cea exterioara pentru a putea iesi din sens, uneori chiar taierea acesteia - in cazul ca acolo se afla alta masina care vrea sa continue in sens, se va crea un conflict intre cei doi soferi. Multi soferi evita astfel sa foloseasca banda interioara a unui sens giratoriu, ceea ce împiedica cresterea capacitatii, dar ofera o siguranta sporita.

In mod exceptional un sens giratoriu cu 2 benzi poate fi util si capabil sa rezolve mai multe masini, daca este gigantic - practic o artera circulara cu diametrul de minim 70m (adica lungimea de 2*PI*70=400m). Atunci folosirea benzii interioare este mai intensiva, fiind timp pentru trecerea de pe banda 2 pe banda 1 printr-o manevra clasica de schimbare a benzii cu semnalizare cu 50m inainate. Intre iesiri sunt atunci ca. 100m (la 4 iesiri - la 5-6 iesiri trebuie rondul si mai mare, resp. de 85 si 100m diametru).

In practica un astfel de sens se afla la Offenbach Kaiselei si are un trafic de aprox. 60.000 - 70.000 masini zilnic. A se observa si bretelele suplimentare de intrare dreapta pe toate legaturile. Sensul are 5 intrari si 5 iesiri principale, plus o iesire secundara (cea din stanga jos). Chiar si asa, uneori se formeaza cozi importante de masini, mai ales pe cele 2 iesiri de pe autostrada, de unde poate veni un flux important:

[Imagine: whai.png]
---------------------------------------------------
- VREM AUTOSTRADA SIBIU-PITEȘTI -
#2
Am fost de curand pana la capatul A4 si am vazut sensul giratoriu cu un diametru putina mai mare decat latimea autostrazii. tirurile abia treceau,ba chiar faceau stanga pe contrasens,oricum au aparut gropi adanci in zona,din cauza franarii si unghiului f mic de viraj. Cine a proiectat acest giratoriu ?
#3
Vorbesti de giratoriul de la Agigea sau de cel de la Ovidiu?
#4
Capat A4 la Port,langa noul pod Agigea.
#5
Unele aspecte privind intersectiile cu sensgiratoriu.
Voi incerca ca pe parcursul a mai multor postari sa lamuresc si aceasta problema, pentru ca lucrurile sa ne fie clare - si ma refer aici la toti cei interesati, cu sau fara carnet de conducator auto.
Va rog sa interveniti in discutii, cu observatii critice sau cu orice fel de intrebari.
Putina teorie :
Pentru inceput sa lamurim o definitie. Definitia intersectiei cu sensgiratoriu.
Prin definitie, o intersectie cu sensgiratoriu este o intersectie a cel putin doua drumuri unde este permis virajul la stanga si care se efectueaza prin dreapta centrului intersectiei. Adica privind din masina, centrul intersectiei trebuie sa fie in stanga soferului tot timpul. Totodata intersectia trebuie semnalizata in mod corespinzator cu indicatorul specific.
Aceasta este definitia intersectiei cu sensgiratoriu si nu alta.
Regurile de prioritati - pe care le voi discuta in continuare - nu au legatura cu definitia intersectiei.
Atentie, o greseala frecventa, cand se intersecteaza 2 bulevarde avem o intersectie a 4 drumuri si nu a 2 drumuri. Intersectia a doua drumuri - din punct de vedere al teoriei este intersectia pe care am prezentat-o eu in desen.
Totodata, in cazurile in care avem o intersectie de cel putin 4 drumuri virajul la stanga ( ca si cel la dreapta ) poate fi interzis.Dar voi dezvolta aceste aspecte in postarile viitoare, ca sa nu ne incurcam. Dar in cazul teoretic prezentat ( cea mai simpla intersectie cu sensgiratoriu ) virajul la stanga este permis.


Fișier(e) Atașat(e) Imagini
   
Putere...de ce nu mi-ati spus ca vreti putere ? Va imprumutam o locomotiva !
#6
Atentie !
Pentru corecta dvs informare, tin sa precizez ca intersectia din imaginea de mai jos nu a fost niciodata si nu este o intersectie cu sensgiratoriu. Daca autoritatile considera de cuviinta, evident ca ea se poate transforma - schiband semnele de circulatie - intr-o intersectie cu sensgiratoriu.
Nu orice intersectie cu ceva verde la mijloc - eventual si rotund este o intersectie cu sensgiratoriu, deci fotografia prezentata nu are de-a face absolut deloc cu un sensgiratoriu.
Daca nu ma credeti, verificati pe teren situatia, sunt gata sa raspund oricarei intrebari.
Dar pentru a putea discuta in cunostinta de cauza trebuie cunoscuta putina teorie.
1. Sensul giratoriu este o solutie mai buna decat o intersectie cruce, pentru ca la un moment dat in intersectie se pot afla mai mult de 1 masina.
Asa cum am mai precizat ceva mai sus, afirmatia este o greseala evidenta.
Intersectia in cruce poate avea in mijlocul ei un scuar rotund cu diametrul foarteeeeee MARE - si sa nu fie o intersectie cu sensgiratoriu.
De exemplu - in Bucuresti - avem Piata Alba Iulia care desi beneficiaza de un rotund inverzit si cu o parcare imensa - NU ESTE UN SENSGIRATORIU.
Iar repet, trebuie cunoscuta teoria. De aceea m-am decis s-o prezint in cadrul acestui topic.
Va rog interveniti in discutii.
O alta intersectie foarte cunoscuta si care nu are de-a face cu un sensgiratoriu este - pentru cei din Bucuresti - intersectia de la Universitate. Este o intersectie "in cruce" - care are si ceva verde rotund la mijloc - dar care nu este un sensgiratoriu. Asa incat afirmatia privind capacitatile de absorbtie a intersectiilor cu sensgiratoriu ar fi mai mare decat cea a intersectiilor in cruce este total gresita.


Fișier(e) Atașat(e) Imagini
       
Putere...de ce nu mi-ati spus ca vreti putere ? Va imprumutam o locomotiva !
#7
Primul comentariu
Pentru a inlatura orice dubiu asupra problematicii pe care vreau s-o dezvolt in cadrul acestui topic voi prezenta 2 situatii de intersectii a 4 drumuri unde se aplica prioritati diferite.
Mai vreau sa fac precizarea ca NU voi dezvolta - decat cat este necesar - teoria acestor prioritati, presupun ca daca sunteti conducatori auto le stapaniti, ci voi prezenta numai anumite aspecte teoretice cu privire la intersectiile 'clasice' vs cele cu 'sensgiratoriu', in ambele situatii avand un scuar la mijloc.
Observatie importanta
In ambele schite de mai jos NU exista semafor si alte semne de circulatie.
Daca exista NU mai putem vorbi de intersectii clasice - nedirijate - ci de intersectii unde anumite directii sunt favorizate in detrimentul altora.
La sfarsit voi prezenta si astfel de intersectii - cea mai cunoscuta din Bucuresti fiind intersectia de la Universitate - in cazul in care NU functioneaza semafoarele.
Repet, intersectia de la Universitate NU este o intersectie cu sensgiratoriu. Confuzia este mare.
Asa cum v-am rugat, interveniti cu observatii / intrebari - de orice natura, va stau la dispozitie.
Prima observatie asupra celor 2 desene :
Va rog sa va uitati la semnele de circulatie, sunt total diferite. Daca sunteti bucuresteni si aveti o plimbare prin centru va rog sa va uitati la semnele de circulatie de la Universitate si sa vedeti daca indica "sensgiratoriu".


Fișier(e) Atașat(e) Imagini
       
Putere...de ce nu mi-ati spus ca vreti putere ? Va imprumutam o locomotiva !
#8
Accesul in intersectie
Cine conditioneaza accesul in intersectie pentru cele 2 cazuri prezentate.
Observatie
Pentru a nu produce incurcaturi, in toate rationamentele ne punem in pielea autovehicului galben care accede in intersectie de pe drumul 1.

In cazul intersectiei cu sensgiratoriu accesul in intersectie este conditionat de autovehiculul albastru care circula pe drumul nr 2.
In cadrul intersectiei clasice accesul in intersectie NU ESTE conditionat de nici un alt autovehicul.

Am simplificat situatia - presupunand ca autovehiculele circula numai drept inainte pentru evidentierea unor aspecte, evident ca putem complica schita si sa conditionam si virajul la stanga. Dar pentru desprinderea concluziilor ne limitam la parcursul de drept inainte prin intersectie. La final evident ca voi generaliza si pentru o situatie de "la stanga".


Fișier(e) Atașat(e) Imagini
       
Putere...de ce nu mi-ati spus ca vreti putere ? Va imprumutam o locomotiva !
#9
Degajarea intersectiei
Cine conditioneaza degajarea intersectiei in cele 2 cazuri prezentate.
In cazul intersectiei cu sensgiratoriu degajarea intersectiei NU este conditionata de nici un alt autovehicul
In cadrul intersectiei clasice degajarea intersectiei este conditionata de autovehiculul verde care vine de pe drumul nr 4.
Bun, si acum vom putea trage niste concluzii vizavi de intersectie cu sensgiratoriu vs intersectie clasica, cu scuar la mijloc.


Fișier(e) Atașat(e) Imagini
       
Putere...de ce nu mi-ati spus ca vreti putere ? Va imprumutam o locomotiva !
#10
Vom incarca acum ambele tipuri de intersectii cu numarul maxim de vehicule posibil. ( Situatia cea mai defavorabila ). Ce observam, in foarte putine cuvinte :
In cazul intersectiilor cu sensgiratoriu samburele intersectiei ramane tot timpul liber.
In cazul intersectiilor clasice samburele este practic blocat.
Amintesc, ca sa nu ne incurcam noi tot timpul suntem in autovehiculul galben.
Astept observatii, dar nu va grabiti cu concluziile, pana la concluzii mai trebuie parcursi cativa pasi. Big Grin


Fișier(e) Atașat(e) Imagini
       
Putere...de ce nu mi-ati spus ca vreti putere ? Va imprumutam o locomotiva !


Mergi la:


Utilizatori care citesc acest subiect: 1 Vizitator(i)