Aceasta este Arhiva Forumului Construim Romania.
Pentru continuarea discutiilor va asteptam pe Noul Forum Construim Romania

Punctajul Subiectului:
  • 4 Voturi - 4 medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drumuri nationale
#31
Vă salut membri ai acestei comunități!
Vreau să vă atrag atenția cu o serie de modelări teoretice pentru traficul pe drumurile naționale (de asta am și ales să postez în acest topic). Eu sunt geograf și am preocupări din domeniul planificării teritoriale și a geografiei transporturilor.
Plecând de la un studiu mai amplu asupra centralității municipiilor reședință de județ ale României, am folosit niște metode de măsurare a centralității, printre care și ceea ce se numește ”betweeness centrality” (nu are echivalent în limba română), care spune că este central un loc dacă el facilitează legătura pe ruta cea mai scurtă dintre alte două noduri. Deci dacă într-un sistem de localități, localitatea B facilitează legătura dintre localitatea A și localitatea C, atunci din cele trei localități, B este cea mai centrală.

Folosind drumurile naționale și tronsoanele de autostradă care erau date în folosință in 2014 ca bază, am calculat în mediu GIS (SIG-sisteme informatice geografice), pentru cele 40 de municipii reședință de județ, plus capitala București, care e ruta cea mai scurtă între ele, parcurgând distanța doar pe drumurile naționale. (Pentru o înțelegere mai lesne, imaginați-vă că a rezultat un tabel de 41x41, cu distanțele dintre municipii). Folosind, după cum v-am spus, un program de GIS, acele tronsoane sau segmente de drum național care sunt teoretic (după criteriul că oamenii se deplasează exclusiv pe distanța cea mai scurtă) cele mai tranzitate, au fost evidențiate într-o hartă (HARTA 1), și la fel și pentru cele mai tranzitate orașe (HARTA 2).


HARTA 1
[Imagine: 23259669456_0b8b1af6ca_c.jpg]Utililizare DN by marianionut, on Flickr


HARTA 2
[Imagine: 22917874549_65614d46ba_c.jpg]Tranzitarea municipiilor by marianionut, on Flickr


Rezultatele cred că sunt foarte clare. Dacă e să conectezi toate cele 41 de orașe, cele mai tranzitate DN-uri sunt DN7 între Deva, Sebeș, Sibiu, Pitești, tronsonul dintre Cluj-Napoca și Brașov, prin Mediaș (DN14A), o serie de DN-uri dinjurul municipiului Brașov (configurația drumurilor naționale și poziția orașului în cadrul României influențează mult acest rezultat) și DN2 între Săbăoani și Urziceni.
Ca orașe, cele din HARTA 2, cu culoare închisă sunt cele mai tranzitate, iar cele cu culoare deschisă nu sunt tranzitate de nici o rută între alte două orașe ci sunt doar puncte de plecare pentru ele însele. Cele mai tranzitate orașe sunt, în ordinte: Pitești, Brașov, Sibiu, Focșani, Alba-Iulia, București, Bacău, Ploiești.

Sunt câteva aspecte care au influențat aceste rezultate:
-au plecat de la premisa că oamenii se deplasează pe ruta cea mai scurtă între două puncte, când de fapt, alți factori, precum timpul în care este parcursă acea distanță sau costurile de deplasare, pot cântări mai greu în alegerea unui anumit traseu.
-analiza a luat în considerare doar municipiile reședință și a ținut cont exclusiv de poziționarea geografică a lor în raport cu rețeaua de drumuri, alți factori generatori de trafic, precum populația sau numărul de firme, cifra de afaceri, nr. de angjați, etc. nu au fost luați în considerare.
-având la bază doar rețeaua de drumuri naționale din România și orașele menționate, rezultatele nu arată cum influențează traficul internațional acest model teoretic pentru a-l aduce mai aproape de ceea ce se întâmplă în realitate.

Nu e un model perfect, dar având în vedere rezultatele pe care le arată și faptul că a fost făcut în câteva ore, eu cred că eficiența lui este destul de bună.

p.s.: scuze dacă nu e în topicul potrivit, dar este vorba de cum sun folosite DN-urile si de asta l-am ales pe acesta și nu pe cel legat de MPGT între care oscilam (este tot despre hărți și despre o viziune strategică).


Mergi la:


Utilizatori care citesc acest subiect: 1 Vizitator(i)